Konvolúciós szűrők
Rajzolóprogramokból ismert szűrők megvalósítása
Gondoltatok már arra, hogy egy-egy Photoshop-beli grafikus hatást hogyan lehetne megvalósítani? Milyen módon lehet rajzszerűvé alakítani, zajt szűrni vagy élesíteni a képet? Jelen cikkben egy módot mutatok különféle hatások létrehozására.
Konvolúciós szűrők segítségével képeffektek széles skáláját tudjuk megvalósítani, ráadásul közel sem olyan bonyolult, mint amilyennek első ránézésre tűnhet. Egy ilyen szűrő gyakorlatilag egy mátrixon alapul és a következő alakban szokták alkalmazni (ez egyben egy példa is lesz):
Itt egy Ix,y pixel értékét a szomszédainak a mátrix szerint súlyozott összértékeként kapjuk, azaz jelen esetben Ix,y=(C1,1*Ix-1,y-1+C1,2*Ix,y-1+…+C3,3*Ix+1,y+1)*1/9+0. Mivel ∀Ci,j=1, ezért a pixel szomszédainak számtani közepét kapjuk, ami egy 3×3-as elmosás (box blur).
Elmosás (Box blur) | ||
Domborítás (Emboss) | ||
Élesítés (Sharpen) | ||
Élkeresés (Find edges) | ||
Gauss elmosás (Gaussian blur) |
A Photoshopban a Filter→Other→Custom menüpont alatt találunk egy eszközt, amiben a konvolúciós kernelt szerkeszthetjük, vagy egy .Net-es megvalósítása letölthető innen.